37. Істина – правда –
гадка. Основні властивості істини. Проблема критеріїв істини.
Істина - це мета, до якої
спрямовано пізнання,
як писав Ф. Бекон, знання - сила, але лише притому неодмінній умові, що воно
істинне. Істина є знання. Знання про світ і навіть про окремі його фрагменти
через низку обставин може включати помилки, а іноді і свідоме спотворення
істини, хоча ядро знань і складає, адекватне віддзеркалення дійсності у свідомості людини у вигляді
представлень, понять, суджень, теорій. Р. Декарт запропонував своє рішення:
найважливіша ознака істинного знання - ясність. Для Платона і Гегеля істина
виступає як згода розуму з самим собою, оскільки пізнання є із їхньої точки
зору розкриттям духовної, розумної першооснови світу. Д. Беркли, а пізніше Мах
і Авенариус розглядали істину як результат збігу сприйнять більшості.
Конвенціональна концепція істини вважає істинне знання (чи його логічні
підстави) результатом конвенції, угоди. Нарешті, окремими гносеологами як
істинне розглядається знання, яке вписується в ту або іншу систему знань. Іншими
словами, в основу цієї концепції покладений принцип когерентності, тобто
сводимости положень або до певних логічних установок, або до даних досвіду.
Пошук такого надійного критерію йде у філософії
здавна. Раціоналісти Декарт і Спіноза вважали таким критерієм ясність. Взагалі
кажучи, ясність годиться як критерій істини в простих випадках, але критерій
цей суб'єктивний, а тому і ненадійний: ясною може видаватися і помилка,
особливо тому, що це моя помилка. Інший критерій: істинне те, що визнається
такою більшістю. Проте і цей критерій абсолютно ненадійний, бо початковий
пункт, а в даному випадку - суб'єкт. У науці взагалі проблеми істини не можуть
вирішуватися більшістю голосів. Практика як критерій істини і абсолютна і
відносна. Абсолютна, оскільки іншого критерію в нашому розпорядженні немає. Але
цей критерій і відносний через обмеженість практики в кожен історичний період.
Так, практика упродовж століть не могла спростувати тезу про неподільність
атома. Але з розвитком практики і пізнання ця теза була спростована.
38. Мова в процесі освоєння
людиною світу.
Мова є засобом
і
матеріалом
формування
та
становлення
особистості
людини, її
інтелекту, волі, почуттів
і
формою
буття. Мова - це
неперервний
процес
пізнання
світу, освоєння
його
людиною.
Мова є засобом спілкування між людьми, передання власного досвіду іншим і збагачення досвідом інших. Мова сприяє виявленню й задоволенню матеріальних і духовних потреб людей, об'єднує їх у суспільство для досягнення добробуту та духовних цінностей.
Мова існує у двох формах: усній і писемній.
Передаючись з уст в уста, закріплюючись у текстах, вона невтомно долає віки, єднає покоління, збирає й зберігає духовне єство народу, національну картину світу, формує національну свідомість і культуру нації.
Потреба ефективного та ефектного спілкування стимулює мовців до художнього осмислення мови, до пошуку все точніших і виразніших мовних засобів. У результаті з загальнонародної мови витворюється відшліфований, культурний варіант -- добірне літературне мовлення, яке й саме вже може стати мистецтвом (мистецтво образного слова) та естетичним матеріалом для інших видів мистецтва (театру, живопису, музики). Мова невмируща, бо в ній безсмертя народу. Вона твориться народом, живе в ньому і з ним. Але в безсмерті мови є й часточка безсмертя людини. Через мову кожна людина дотикається до безсмертя свого народу.
Мова належить до унікальних явищ життя людини і суспільства.
Вона витворилась одночасно з ними і є не тільки їхньою найприкметнішою ознакою, а й найнеобхіднішою умовою формування їхньої сутності.
ei� �
n r `�> �' n
lang=UK style='font-size:14.0pt;font-family:"Times New Roman"'>Мова є засобом спілкування між людьми, передання власного досвіду іншим і збагачення досвідом інших. Мова сприяє виявленню й задоволенню матеріальних і духовних потреб людей, об'єднує їх у суспільство для досягнення добробуту та духовних цінностей.
Мова існує у двох формах: усній і писемній.
Передаючись з уст в уста, закріплюючись у текстах, вона невтомно долає віки, єднає покоління, збирає й зберігає духовне єство народу, національну картину світу, формує національну свідомість і культуру нації.
Потреба ефективного та ефектного спілкування стимулює мовців до художнього осмислення мови, до пошуку все точніших і виразніших мовних засобів. У результаті з загальнонародної мови витворюється відшліфований, культурний варіант -- добірне літературне мовлення, яке й саме вже може стати мистецтвом (мистецтво образного слова) та естетичним матеріалом для інших видів мистецтва (театру, живопису, музики). Мова невмируща, бо в ній безсмертя народу. Вона твориться народом, живе в ньому і з ним. Але в безсмерті мови є й часточка безсмертя людини. Через мову кожна людина дотикається до безсмертя свого народу.
Мова належить до унікальних явищ життя людини і суспільства.
Вона витворилась одночасно з ними і є не тільки їхньою найприкметнішою ознакою, а й найнеобхіднішою умовою формування їхньої сутності.
32. Проблема
формування індивідуальної свідомості.
нема, миші з’їли.
33. Сутність і
існування людини як проблема.
Сутність й існування людини розглядають за
допомогою різних підходів, що отримали назву: екзистенційного й есенційного.
Екзистенційний підхід цікавиться категорією
існування.
Існування — категорія
онтології, що позначає наявне буття предмета, котре осягається чуттями. Це
фактична заданість чого-небудь.
Екзистенційний
підхід
витлумачує людину як «екзистенцію».
Перевага віддається людській ситуації з
одночасним акцентуванням на ірраціональних можливостях людини. Зосередженість
на специфічно людському існуванні в світі замикає представників екзистенційного
підходу на опосередкованому відношенні до феномену людини і зупиняє їх на
судженнях та предметно-логічній думці. Вбачаючи призначення людини у виході «за
межі», прихильники людського існування розуміють цей процес як порушення
сталості, який супроводжується трансформацією чи то «перевертанням» природних
вимірів людини.
Есенційний
підхід робить ставку на
категорію сутність.
Сутність — категорія онтології на позначення
внутрішнього, ті особливості предмета, за межі яких людина не може вийти і які
осягає розумом. Це становлення, зусилля чого-небудь.
Есенційний підхід прагне віднайти «специфічно людську»
рису, не відмінну від інших рис, яка виявляє людину власне іншою (необмеженою,
повною) істотою, що не закута в рамки детерміністичного світу. Проте,
занурившись у власне розуміння есенційності, представники есенційного підходу
продемонстрували набір людських «першосутностей».
І екзистенційний, і есенційний підходи у своїй
суперечці між сутністю й існуванням на користь одного намагались віднайти
способи самотворення людини як особистості. Через нехтування іншої сторони,
продемонстрували одномірне розуміння феномену людини і гнучкість
(багатогранність) особистості у процесі звертання до підстави.
Комментариев нет:
Отправить комментарий